Čím dál od civilizace, tím blíže k Bohu, chtělo by se říci poutníkovi na cestách krajinou. Tedy alespoň tou českou a moravskou. Leč tak tomu není. Během svých cest jsem už navštívil hezkou řadu svatostánků, které v minulosti měly sloužit nejen k šíření slova a víry, ale také jako azyl a útočiště před lidskými běsy. Jenže co bylo včera, není dnes, a je lhostejno, zda stojíte před kostelem v městě nebo v pohorské vesnici. Smutnou skutečností je, že dveře božích chrámů jsou v našich krajích po většinu času před poutníkem pevně uzamčené…
Ačkoliv se zhusta vymlouváme, že lid této země je ve víře pohříchu vlažný ba ve své většině hluboce ateistický, je otázkou, nakolik k tomu přispívají i pevně uzamčené boží chrámy, kam poutník nemůže ani nahlédnout, natož pokleknout a tiše vzdát úctu světcům i těm, kteří chrám v potu tváře a mysli kdysi vystavěli a vyzdobili.
*
Leckdo může zajisté namítnout, že na rozdíl od kulturních a civilizovaných krajů zdejší loupeživý lid už podnikl nesčetně nájezdů – lhostejno zda v míru či ve válce, před staletími a nebo předevčírem – na místní církevní svatostánky, aby se na jejich účet obohatil, takže nezbývá, než před dalšími škodami opevnit veřeje pevnou petlicí. Uzavřením chrámů (a jejich přístupností jen pro pár věrných o nedělní mši) však dojde asi jen těžko k nápravě duší, popletených desítkami let tuhou ideologickou masáží, která namísto poctivé víry „čiň se, seč můžeš, a bude ti pomoženo“, se zaslepeně učila, že pravdu nemá Bůh, ale strana, lhostejno zda s haknkrajcem nebo rudou hvězdou ve znaku. A že nejdál dojdeš nikoli s poctivostí a rovnou páteří, ale s plebejskou ponížeností, podlézavostí a zbabělostí, a nebo naopak se zpupnou arogancí a uchvatitelskou nadutostí a pod heslem „z cizího krev neteče…“
*
O to víc proto člověka potěší, když někde objeví nějakou tu „výjimku“, která nabízí alespoň možnost nahlédnout do svých prostor, byť skrze bytelnou mříž. Ke vstřebání duchovní atmosféry sice trochu málo, ale i tak díky alespoň za to.
Příkladem takového chrámu, který nenechá poutníka za dveřmi, ale dovolí mu spočinout okem na své kráse, je i kostel Nejsvětější Trojice v Javorníku. Městečku na severovýchodním konci republiky, zasazeném však do půvabné krajiny při severním úpatí Rychlebských hor a majícím za sebou více než pohnutou historii.
*
Vznik javornického farního kostela Nejsvětější Trojice spadá do počátku 18. století. S jeho stavbou bylo započato v roce 1716 na základě návrhu stavitele M. J. Kleina a o devět let později byla jednolodní barokní stavba dokončena. Kostelu vévodí vysoká věž se zvonem z poloviny 19. století. Zvonů bylo původně víc, ale tak jako v řadě jiných případů i ty javornické padly na vrub válečných potřeb, a to už za C. a K. mocnářství v letech 1914-18.
Vnitřní výzdobě dominuje hlavní oltář s obrazem Nejsvětější Trojice a dále sochy Nejsvětějšího Srdce Páně, sv. Josefa, sv. Františka a socha Panny Marie Sedmibolestné, kterou v roce 1801 zhotovil umělecký ateliér v Mnichově. Kromě toho má kostel ještě několik vedlejších oltářů. Napravo od hlavního oltáře se nachází kaple Panny Marie Sedmibolestné s lurdskou jeskyní, přistavěná v roce 1755. Za pozornost stojí rovněž kazatelna z umělého mramoru a vzácný reliéf ze 17. století, znázorňující ukřižování Ježíše.
*
Zatímco dnes působí Javorník tak trochu ospalým dojmem opuštěné výspy civilizace, kde se o největší vzruch starají sezónní turisté a návštěvníci zámku na Jánském vršku, v době vzniku farního kostela patřil mezi prosperující centra Slezska.
Jako město je Javorník uváděn už od 14. století, kdy se stává současně významným opěrným bodem vratislavského biskupství. Po létech vzestupů a úpadků začne Javorník prožívat největší rozmach během 18. století. V roce 1767 se Javorník stává sídlem biskupské politické i majetkové správy pro rakouskou část Nisského knížectví
S tehdejším Javorníkem je spojeno zejména jméno vratislavského knížete-biskupa Filipa Gottharda Schaffgotsche, který během válek o rakouské dědictví stál na straně Marie Terezie a stal se tudíž nežádoucím v pruské části své diecéze. Byť prelát, nebyl Schaffgotsch žádný suchar, ale dokázal si užívat světa a nepostrádal cit pro umění. Díky němu se tak z Javorníku stalo významné kulturní a hudební centrum.
*
Na přelomu 18. a 19. století se v Javorníku rozvinula zejména textilní výroba, ale „zlatý věk“ města ukončil zničující požár v roce 1825. Při něm vzala za své i většina textilních závodů, které už nebyly nikdy obnoveny. Namísto nich zůstalo jen lesnictví a nepříliš výnosná těžba rud.
V roce 1859 byl v Javorníku založen klášter kongregace Chudých školských sester naší Paní, provozujících mateřskou a dívčí obecnou školu, a od roku 1883 působily ve zdejší nemocnici rovněž sestry boromejky.
Prvorepublikové éra byla poznamenána prvotním nesouhlasem javornických s připojením k Československu, na které během 30. let navázal vliv Henleinovců a krátce před „Mnichovem“ i Freikorpsu. Za války v okolí vzniklo několik zajateckých pracovních táborů, které po roce 1945 posloužily k internaci německých mužů před odsunem. V téže době na zdejším zámku zemřel i poslední vratislavský kníže-arcibiskup, kardinál Adolf Bertram.
*
Farní kostel Nejsvětější Trojice přečkal nakonec všechny dramatické zvraty v dějinách Javorníku až do dnešních dnů a k jeho současnému vzhledu významně napomohla i poslední velká rekonstrukce z let 1994-2000.
© -CC-