Historická křídla z Boleslavi

Muzeum 01-Vlach-a-GradeHistorická křídla

aneb

„letecký ráj“ u bran Českého ráje

 (Česko 2015) Letecké muzejnictví je sice hezká věc, ale v době plné interaktivních lákadel s objektem, byť plným úžasným, ale statických exponátů, u mladé generace už moc nezabodujete. Tuto realitu si zcela zjevně uvědomili tvůrci Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, otevřeného veřejnosti na jaře 2015. Muzeum se orientuje zejména na prvopočátky letectví a jeho symbolem je první konstrukce ryze českého eroplánu, který aviatický nadšenec Vlach postavil v Mladé Boleslavi v roce 1912. Nicméně zájemci zde najdou i ukázky letadel a letecké výstroje z období mezi dvěma světovými válkami, z let 1939-1945 a poválečné éry.

*

KREST Eagles_2015 june

Muzeum 02-Air Cafe_expoziceCo však toto Letecké muzeum Metoděje Vlacha zásadně odlišuje od jeho starších, konzervativnějších protějšků, to je nabídka tzv. aktivních prvků. V samotném muzeu jsou například k dispozici dva trenažéry německého Fokkeru D.VII a britského SE-5A, na nichž lze simulovat souboje z 1. světové války. A tak zatímco otcové a dědečkové, odkojení Bigglesem od velbloudích stíhaček, byli odkázání za svých mladých let toliko na svou představivost, jejich ratolesti se mohou vžít do postav kapitána Biggleswortha, Wilkinsona, Mahoneye či Algyho se vším všudy.

*

Muzeum 03-Piper-L-4H-replikaCo však činí z muzea mimořádně atraktivním místem pro celodenní návštěvu, to jsou letecké ukázky. Většina vystavovaných exonátů jsou totiž letuschopné originály a nebo repliky slavných strojů. Snad každý letecký fanda se bude kochat pohledem na jednu z posledních německých stíhaček Velké války – hornoplošný Fokker D.VIII. K dalším skvostným exponátům této epochy patří další německý typ Pfalz E.I, Nieuport XII a nebo Sopwith Pup. Vesměs se jedná o zmenšené repliky, odpovídající kategorii ultralehkých letounů, které ovšem vzhledem ke svým specifickým letovým charakteristikám vyžadují zdatné piloty. Nicméně letové ukázky pak stojí za to a člověk se při pohledu tyto stroje okamžitě přenese do časů „psích souboj“ kdesi ve Flandrech nebo na Verdunem.

*

Muzeum 04-SE-5A-trenazerSpecialitou mezi muzejními exponáty je létající originál slavného „Kukuruzniku“, ruského dvouplošníku Polikarpov Po-2, vyvinutého na sklonku 20. let. Vystavovaný exemplář pochází z roku 1937 a tisíce těchto strojů bojovaly v letech 2. světové války na východní frontě. Jeho americkým protějškem byl podobně masově vyráběný a používaný hornoplošník Piper L-4 Cub, který v expozici reprezentuje kopie leteckého nadšence a novodobého propagátora eroplánů z první poloviny 20. století Petr Mára. Původní Márův letoun byl poháněn automobilovým motorem Volkswagen z modelu Brouk, poté, co letoun získal do své sbírky Nadační fond letadlo Metoděje Vlacha, podařilo se jej vybavit původní pohonnou jednotkou Continental A65.

*

Muzeum 05-Letové ukazkyLetecké muzeum Metoděje Vlacha je přitom snadno přístupné z mladoboleslavského exitu 40 Bezděčín. Další orientace také není obtížná, neboť budova muzea od ing. arch. Michala Hlaváčka, inspirovaná tvarem letadla „stealth“ F-117 Nighthawk je dobře viditelná. Samozřejmostí je pohodlné parkoviště hned u vchodu do objektu a svačinu můžete rovněž nechat doma: muzeu vévodí stylová kavárna, kde si můžete dopřát nezbytné občerstvení.

Text © -CC-

Foto © LMMD

Komentáře nejsou povoleny.